Powrót Aktualności

Zakaz palenia e-papierosów w autobusach KM Płock

źródło: Urząd Miasta Płocka
2014-04-15r.

W Płocku od 1 maja nie będzie można palić e-papierosów w autobusach Komunikacji Miejskiej. To skutek decyzji płockich radnych, którzy unormowali sytuację związana z używaniem e-papierosów.

Rada Miasta Płocka zmieniła lokalny regulamin przewozu w środkach przejazdu komunikacji publicznej. Oznacza to, że od 1 maja używanie e-papierosów w pojazdach komunikacji miejskiej będzie zakazane. Konsekwencją dla osób, które nie będą stosować się do nowych przepisów będzie możliwość wyproszenia ich z autobusu. Jeśli „e-palacz” nie posłucha kierowcy i odmówi opuszczenia autobusu zostanie wezwana Straż Miejska.  Zgodnie z art. 54 Kodeksu wykroczeń, kto wykracza przeciwko przepisom porządkowym o zachowaniu się w miejscach publicznych może zostać ukarany grzywną do 500 złotych. Podobne rozwiązania funkcjonują w innych miastach np. w Poznaniu czy Warszawie.

Komunikacja Miejska prowadzi także akcję „Nie jedziesz sam”. To kampania społeczna skierowana do osób podróżujących środkami transportu publicznego. Organizatorzy akcji chcą zwrócić uwagę na różne formy zachowań, które mogą być utrudnieniem lub ułatwieniem w podróży w publicznych środkach transportu.

W autobusach pojawiły się nowe piktogramy informujące o przeznaczeniu konkretnych miejsc dla niewidomych, matek z dzieckiem, osób starszych i niepełnosprawnych ruchowo. Średnio w każdym pojeździe dla takich osób wydzielonych zostało 6 miejsc.

- Podczas akcji chcemy uświadomić pasażerów o zasadach prawidłowego zachowania w autobusach, m.in. ustępowania miejsca siedzącego potrzebującym, czy udostępniania miejsca przeznaczonego na wózek dziecięcy lub osoby niepełnosprawnej. Chcemy zwrócić również uwagę na problem głośnego słuchania muzyki w pojazdach komunikacji miejskiej oraz trzymanie się poręczy w trakcie podróży komunikacją miejską. Kampania ma na celu skłonienie podróżnych do autorefleksji: zachowuję się zgodnie z moimi oczekiwaniami wobec innych podróżujących współpasażerów – mówił Janusz Majchrzak, prezes KM Płock Sp. z o.o.

Jednym z bardziej irytujacych jest problem blokowania drzwi, co jest utrudnieniem zarówno opuszczającym pojazd, jaki i tym, którzy chcą wsiąść do autobusu. Przestrzeń wokół drzwi powinno pozostawić się wolną , co umożliwia swobodną wymianę pasażerów.

Komunikacyjny savoir – vivre traktuje autobus tak, jak miejsce publiczne, zatem dobre maniery obowiązują już od samego wejścia do autobusu, a nawet od oczekiwania na przystanku aż do końca podróży. Gdy podjeżdża autobus, zdarza się często, że przy drzwiach oraz na przystanku ustawia się kolejka pasażerów. Obowiązuje zasada, że pierwszeństwo mają osoby chcące opuścić pojazd, dobre wychowanie powinno podpowiedzieć, że dobrze by było pomóc osobom chorym i niepełnosprawnym. Ci pasażerowie winni zająć miejsca siedzące jako pierwsi, w przypadku, jeśli ktoś zajął miejsce siedzące wcześniej, powinien je ustąpić bardziej potrzebującemu.

Pasażerowie podczas podróży często zapominają, że plecak znajdujący się na ich plecach przeszkadza innym współpasażerom. Zalecamy, aby plecak, czy bagaż podręczny trzymać w ręku, bądź na podłodze, nigdy na siedzeniu, które przeznaczone jest dla pasażerów. Zdarza się również, że pasażerowie sadzają na siedzenia psy. W przypadku, gdy jest to mały piesek, można go trzymać na ręku, większe psy powinny stać przy swoim właścicielu. Pamiętajmy o założeniu psu kagańca i smyczy.

W czasie podróży najlepiej zachowywać się dyskretnie. Nie powinno się rozmawiać tak, aby wszyscy pasażerowie słyszeli dyskusję. Nieodpowiednie jest opowiadanie o prywatnych sprawach (swoich bądź innych ludzi). Można odbierać telefony komórkowe, jednak pasażer, który krzyczy do telefonu i głośno załatwia swoje sprawy nie daje dobrego świadectwa o sobie.

Zasady dobrego zachowania wskazują również by miejsce, które się zajmowało, pozostało dla kolejnych pasażerów czyste. Zdarza się, że pasażerowie bezmyślnie kładą nogi z butami na sąsiadujących siedzeniach, czy przyklejają zużytą gumę do siedzenia. Przez takie postępowanie kolejni pasażerowie narażeni są na ubrudzenie, a nawet zniszczenie swojej odzieży.

Zachowania niesfornych pasażerów odbierają nie tylko inni współpasażerowie, ale również kierowcy. Notoryczne, nieuzasadnione wciskanie przycisków STOP, wymuszanie zatrzymanie autobusu poza przystankiem, to tylko nieliczne sytuacje, które przeszkadzają w skoncentrowaniu się kierowcy na jego pracy.

K. Kozłowski
zobacz więcej Drukuj
    • Numer alarmowy- 112
    • Pogotowie ratunkowe- 999
    • Policja- 998
    • Straż Miejska- 986
    • Pogotowie Ciepłownicze- 993
    • Pogotowie Energetyczne- 991
    • Pogotowie Gazowe- 992
    • Pogotowie Wodno-Kanalizacyjne- 994
    • Pogotowie drogowe- 954, 24 268-02-22
    • Pogotowie elektryczne- 24 264-03-08
    • Pogotowie hydrauliczne- 24 264-55-94
    • Pogotowie opiekuńcze- 24 262-36-85
    • Pogotowie weterynaryjne- 24 262-40-72,   262-39-92
    • Rejonowe Płockie WOPR- 24 262-92-28
  • Kurs średni z dnia 2024-03-28

    • USD
      4,3341
      +0,23
    • USD
      4,3341
      +0,23
    • USD
      4,3341
      +0,23
    • EUR
      4,7073
      -0,24
    • EUR
      4,7073
      -0,24
    • EUR
      4,7073
      -0,24
    • CHF
      4,7014
      -0,22
    • CHF
      4,7014
      -0,22
    • CHF
      4,7014
      -0,22
    • GBP
      5,3443
      -0,38
    • GBP
      5,3443
      -0,38
    • GBP
      5,3443
      -0,38

    * portal plocman nie ponosi odpowiedzialności za aktualność umieszczonych danych umieszczonych danych




Nove  Kino  Przedwiośnie  zaprasza

  • repertuar
  • aktualności
rezerwacja

Kalendarz imprez

Pon Wt Śr Czw Pi Sob Nie