Powrót Aktualności

Jak świadomie planować rodzinę.

źródło: plocman.pl
2011-06-01r.

Wśród 18-latków inicjację seksualną ma już za sobą 49,9% chłopców i 47,3% dziewcząt, z tego aż 19,4% chłopców i 13,9% dziewcząt takie doświadczenie miało już przed ukończeniem 15 roku życia1. Jednak, jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS w ramach Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”, młodzi ludzie nie są odpowiednio przygotowani do rozpoczęcia życia seksualnego, nie mają dostatecznej wiedzy na temat antykoncepcji i świadomego planowania rodziny. Wiedzę w tym zakresie czerpią głównie od rówieśników – 55,4% i z Internetu - 43,9 %, w dalszej kolejności od nauczycieli - 34,9% i z czasopism młodzieżowych – 32,6%. Oczekują jednak, że wiedzę taką powinni przekazywać im rodzice lub opiekunowie – 72,9%, szkoła – 61,6% oraz lekarz lub farmaceuta – 35,7%. Aż trzy czwarte młodych respondentów przyznało, że lekcje wychowania seksualnego powinny być obowiązkowe.2 

Miesiąc Świadomego Rodzicielstwa ma na celu edukację nastolatków, by w sposób świadomy kierowali swoim życiem intymnym.

Rodzice unikają rozmów z dziećmi o seksie, albo jest to temat omawiany bardzo pobieżnie. W szkole zajęcia z wychowania seksualnego nie są obowiązkowe, albo nie odpowiadają potrzebom nastolatków. Jednocześnie oczekuje się od nich podejmowania świadomych i odpowiedzialnych zachowań w kwestii planowania rodziny. Trudno jednak tego od ich wymagać, jeśli dostęp do wiedzy w tej materii jest utrudniony – mówi  dr n. med. Grzegorz Południewski z Towarzystwa Rozwoju Rodziny.

Tylko 57% młodych respondentów przyznaje, że zawsze stosuje antykoncepcję, a decyzji o podjęciu współżycia seksualnego często towarzyszą środki zmieniające świadomość (alkohol, narkotyki, dopalacze). Ponad 40% nastolatków akceptuje seks z osobą, której się nie kocha.

Cykl trwających akcji edukacyjnych w ramach IV edycji Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” ma za zadanie pomóc młodym ludziom w edukacji seksualnej.

Młodzież wiedzę na ten temat czerpie głównie od rówieśników lub z Internet. Często są to informacje nierzetelne, nie pełne, albo nawet wprowadzające w błąd – mówi Magdalena Bober z firmy Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o., która jest inicjatorem kampanii. Dlatego, by wesprzeć nastolatków w poszukiwaniu odpowiedzi na  najbardziej nurtujące pytania dotyczące sfery seksualnej zapraszamy ich już po raz czwarty do namiotów kampanii, gdzie eksperci udzielają fachowych porad

 i wyjaśniają niejasne kwestie – uzupełnia.

W ramach Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa w 5 miastach Polski zaplanowano akcje świadomościowe. W najbliższą niedzielę (5 czerwca) akcja odbędzie się na Nowym Rynku w Płocku.

Podczas akcji w godzinach 12-16:00 porad będą udzielać eksperci: ginekolog – lek. med. Piotr Pędraszewski, doradca rodzinny i edukator seksualny – Piotr Kalbarczyk. Osoby, które odwiedzą namiot kampanii będą mogły otrzymać materiały edukacyjne, sprawdzić swoją wiedzę

o antykoncepcji w quizach z nagrodami. Pary spodziewające się dziecka będą mogły porozmawiać

z Barbarą Budnicką i Anną Burnat ze szkoły rodzenia „Miłość od poczęcia” przy Płockim Zakładzie Opieki Zdrowotnej oraz otrzymać poradnik „Jak być świadomą mamą”. Dla najmłodszych przewidziano gry i zabawy z animatorami.

Kolejne akcje odbędą się w Krakowie (12 czerwca) i Warszawie (19 czerwca).

W tym roku Organizatorzy Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” zachęcają do włączenia się w akcję uczniów i nauczycieli szkół ponadgminazjalnych. Każda szkoła, która zaangażuje się w kampanię otrzyma „Przewodnik po antykoncepcji, czyli jak świadomie planować rodzinę” opracowany pod merytoryczną opieką Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego. Wśród zainteresowanych placówek zostanie rozdystrybuowana również książka „(Zbyt) młodzi rodzice” -  jest to monografia poświęcona zjawisku rodzicielstwa nastolatków autorstwa Zbigniewa Izdebskiego, Tomasza Niemca i Krzysztofa Wąża. Inspiracją do jej powstania stały się wyniki badań przeprowadzonych w ramach Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa.

Patronat honorowy nad Kampanią sprawują: Polskie Towarzystwo Ginekologiczne i Towarzystwo Rozwoju Rodziny. Inicjatorem Kampanii jest firma Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o. – patron świadomego rodzicielstwa.

Więcej informacji o kampanii na stronie www.swiadomerodzicielstwo.com.  

O kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”

Inspiracją do zainicjowania Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” w 2008 roku były alarmujące statystyki dotyczące nieodpowiedzialnych zachowań seksualnych młodych ludzi w Polsce, a także niedostatecznego poziomu ich wiedzy nt. antykoncepcji. Celem „Kiedy 1+1=3” jest promocja odpowiedzialnych zachowań seksualnych, wiedzy o antykoncepcji oraz świadomym planowaniu rodziny. We współpracy z Centrum Badań Opinii Społecznej przeprowadziliśmy badania nt. postaw i zachowań seksualnych młodych ludzi3, sytuacji młodocianych matek4 oraz młodocianych ojców5, a także sytuacji osób, które zostały babciami i dziadkami6 znacznie wcześniej, niż się tego mogły spodziewać – kiedy rodzicami stawały się ich nastoletnie dzieci. W trakcie organizowanego w ramach Kampanii Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa, który swoim terminarzem obejmuje Dzień Matki, Dzień Dziecka i Dzień Ojca, co roku odwiedzamy 5 miast Polski. W ubiegłych latach gościliśmy w Lublinie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Toruniu, Białymstoku, Olsztynie, Łodzi, Poznaniu, Kielcach. Rzeszowie, Katowicach, Zielonej Górze. Kampanię na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” co roku wspierają media ogólnopolskie i regionalne, a także instytucje samorządowe.

Dodatkowych informacji udziela:

Magdalena Bober

Gedeon Richter

Marketing Polska Sp. z o.o.

Brand Public Relations Manager

m.bober@gedeonrichter.com.pl

tel. (22) 593 93 00, lub 0 695 808 230



Izabela Sałamacha

Hill & Knowlton

izabela.salamacha@hillandknowlton.pl

Tel. (22)  646 22 02 – 04 lub 0 609 900 492



 





Drukuj
    • Numer alarmowy- 112
    • Pogotowie ratunkowe- 999
    • Policja- 998
    • Straż Miejska- 986
    • Pogotowie Ciepłownicze- 993
    • Pogotowie Energetyczne- 991
    • Pogotowie Gazowe- 992
    • Pogotowie Wodno-Kanalizacyjne- 994
    • Pogotowie drogowe- 954, 24 268-02-22
    • Pogotowie elektryczne- 24 264-03-08
    • Pogotowie hydrauliczne- 24 264-55-94
    • Pogotowie opiekuńcze- 24 262-36-85
    • Pogotowie weterynaryjne- 24 262-40-72,   262-39-92
    • Rejonowe Płockie WOPR- 24 262-92-28
  • Kurs średni z dnia 2024-10-18

    • USD
      4,3341
      +0,23
    • USD
      4,3341
      +0,23
    • USD
      4,3341
      +0,23
    • EUR
      4,7073
      -0,24
    • EUR
      4,7073
      -0,24
    • EUR
      4,7073
      -0,24
    • CHF
      4,7014
      -0,22
    • CHF
      4,7014
      -0,22
    • CHF
      4,7014
      -0,22
    • GBP
      5,3443
      -0,38
    • GBP
      5,3443
      -0,38
    • GBP
      5,3443
      -0,38

    * portal plocman nie ponosi odpowiedzialności za aktualność umieszczonych danych umieszczonych danych




Nove  Kino  Przedwiośnie  zaprasza

  • repertuar
  • aktualności
rezerwacja

Kalendarz imprez

Pon Wt Śr Czw Pi Sob Nie