Płock przygotowuje się na unijną dotację
źródło: Urząd Miasta Płocka
2014-08-29r.
Kluczem do sięgnięcia po część środków unijnych w nowej perspektywie finansowej jest m.in. Regionalny Instrument Terytorialny – autorskie narzędzie przygotowane przez Urząd Marszałkowski i marszałka Mazowsza Adama Struzika.
RIT jet też częścią Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-20.
Marszałek Adam Struzik widzi w nim przede wszystkim szansę na realizację zintegrowanych projektów i myślenie w kategoriach regionu, a nie tylko gminy czy miasta. – Chodzi o to, by planować inwestycje, przekraczając granice poszczególnych samorządów. Są takie dziedziny, w których liczy się porozumienie między samorządami i wspólna inicjatywa, np. przy projektach drogowych przebiegających przez kilka gmin. Cel jest prosty, aby środki unijne jak najlepiej wpłynęły na rozwój terenu – tłumaczył Adam Struzik.
- Zalety RIT można rozpatrywać w różnych płaszczyznach, ale najważniejsze wydaje się, że program zakłada przygotowanie i uatrakcyjnienie terenów inwestycyjnych Płocka – podkreślał prezydent miasta Andrzej Nowakowski. - Wraz z budową trasy północno-zachodniej, połączenia nowego mostu z PKN Orlen, otworzą się zupełnie nowe perspektywy rozwoju miasta, które w krótkim czasie wzmocni swoją rolę ośrodka regionalnego – dodaje Andrzej Nowakowski.
Środki w ramach RIT dla wszystkich pięciu subregionów Mazowsza wynoszą minimum 6 proc. całej kwoty przyznanej województwu na RPO WM 2014-20 (czyli co najmniej 130 mln euro). Trzeba też pamiętać, że poza RIT-em o wsparcie z UE będzie można ubiegać się jak dotychczas – w ramach otwartych konkursów.
Liderem RIT-u jest zawsze główne dla subregionu miasto. W tym przypadku władze Płocka wraz z partnerami (władzami powiatów z tego subregionu) wypracowały propozycję projektu wiodącego „Wzrost konkurencyjności miasta Płocka i jego obszaru funkcjonalnego poprzez zrównoważony rozwój i sprawny transport – poprawa spójności i bezpieczeństwa regionu płockiego”. W ramach płockiego RIT-u zaplanowano np. budowę trasy północno-zachodniej Płocka, która pozwoli wyprowadzić z miasta ruch tranzytowy, a także budowę ścieżek rowerowych – co m.in. poprawi bezpieczeństwo poruszania się pomiędzy miejscowościami, a także zwiększy wykorzystywanie tego bardziej ekologicznego i ekonomicznego środka transportu. Poza tym RIT objąłby przygotowanie terenów inwestycyjnych w subregionie. Jest także rewitalizacja nadbrzeża wiślanego w Płocku.
W ramach planu działań RIT dla subregionu płockiego zgłoszono dwadzieścia projektów, na które składa się szereg mniejszych inwestycji. Wstępną pozytywną ocenę przeszła ponad połowa inwestycji. W piątek odbyło się w Płocku spotkanie samorządowców z całego subregionu, które pozwoliło przedyskutować ostateczny kształt RIT.
Zespoły robocze – Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego oraz Departamentu Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, oceniając płockie projekty, brały pod uwagę program bazowej i kompleksowej sieci transportowej – drogowej i kolejowej.
Większość zgłoszonych w ramach RIT propozycji doczekało się pozytywnej oceny, są jednak również takie, które wymagają korekty – tak, aby strona unijna nie podważyła ich umieszczenia w RPO.
Zakończenie prac nad kształtem i zasadami unijnych dotacji może nastąpić w październiku. Oznacza to, że jeszcze w tym roku Urząd Marszałkowski może ogłosić pierwsze konkursy na zadania, które będą realizowane w nowej perspektywie finansowej.
Opr.hw
Polecamy
- Agregaty Płock
- Akumulatory Płock
- BHP - usługi
- Biuro Rachunkowe
- Domy Grabiny Zameczek
- Drony Płock
- Grawer - zegarmistrz
- Hotel Tumski
- Kamerzysta Płock
- LBN PróbMet
- Piekarnia, Sklep spożywczy
- PIWPOL
- Polskie Biuro Podróży Płock Sp. zo.o.
- Pozycjonowanie firm
- Pozycjonowanie stron
- Salon Zegarmistrzowski Ludomir Lewandowski
- Stylowe Meble Płock
- szkolenia.plock.pl
- wodawcenie.pl
- Wyceny, Rzeczoznawstwo