Powrót Aktualności

Podsumowanie programu Mobilnych Centrów Wsparcia

źródło: plocman.pl
2011-03-08r.

We wrześniu 2010 roku wystartowała kampania społeczna „HDI dla powodzian” dedykowana osobom, które co roku zmagają się z zagrożeniem powodzi. Celem kampanii była pomoc osobom poszkodowanym przez zeszłoroczną powódź oraz edukację całego społeczeństwa, na temat zagrożeń związanych z powodzią. 

W ramach kampanii, we wrześniu ubiegłego roku, Ochotniczej Straży Pożarnej w Gorzycach i Wilkowie przekazane zostały dwie pompy osuszające. Ponadto zakupiona zastała pula 2 000 książek przeznaczona dla szkół podstawowych. Komplety 200 książek zawierające lektury, baśnie oraz czytanki dla najmłodszych trafiły do 10 szkół z terenów najbardziej dotkniętych skutkami powodzi.



Głównym trzonem akcji społecznej „HDI dla powodzian” był program Mobilnych Centrów Wsparcia- cykl bezpłatnych, indywidualnych porad prawnika, psychologa i specjalisty ds. ubezpieczeń. Mimo, że zaraz po powodzi do poszkodowanych przyjeżdżali prawnicy czy psycholodzy powodzianie nie zawsze mieli wówczas czas aby z takich konsultacji skorzystać. Jednak kiedy pierwsze emocje opadły okazało się, że konsultacje się skończyły. Stąd narodził się pomysł aby program Mobilnych Centrów Wsparcia zorganizować parę miesięcy po powodzi. Z racji tego, że poszkodowani mieli pół roku od wystąpienia zalań aby oszacować straty i zgłosić się po odszkodowania i pożyczki program MCW trwał aż do połowy lutego czyli do ostatniego momentu kiedy poszkodowani podczas sierpniowej powodzi mogli składać wnioski.



Założeniami, jakie realizował program były z jednej strony doraźna, zindywidualizowana pomoc poszkodowanym, z drugiej zaś edukacja na wypadek powodzi w kolejnych latach. Organizowane od listopada 2010 do lutego 2011 roku Mobilne Centra Wsparcia, przyniosły efekty w postaci zwiększonej świadomości społeczeństwa. Dzięki cotygodniowym spotkaniom, społeczności lokalne dowiedziały się m.in. jak zapobiegać stratom majątkowym powodowanym przez powódź, jak minimalizować ich skutki oraz gdzie szukać pomocy, gdy powódź stanie się bezpośrednim zagrożeniem.

- Ponieważ jako towarzystwo ubezpieczeniowe braliśmy udział w likwidacji szkód popowodziowych w całym kraju, chcieliśmy  poprzez ośrodki wsparcia dać ofiarom powodzi możliwość nie tylko rozwiązania doraźnych problemów ale i edukacji – mówi Anita Makowska, dyrektor Departamentu PR i Marketingu firmy HDI Asekuracja.



Aby udzielić poszkodowanym jak najlepszej pomocy do kampanii została zaproszona Naczelna Rada Adwokacka, która rekomendowała prawników do poszczególnych MCW. Porad psychologicznych udzielał Witold Pikunas z Centrum Interwencji Kryzysowej posiadający bogate doświadczenie w tego typu konsultacjach. Towarzystwo ubezpieczeniowe HDI Asekuracja zapewniało porady członków swojego Zespołu Ekspertów.



Mobilne Centra Wsparcia zostały zorganizowane w dziesięciu miejscowościach w sześciu województwach obejmując swoim zasięgiem całą mapę powodziową Polski. Po Bieruniu, Bogatyni, Wilkowie, Biskupicach w 2010 roku w tym roku MCW odbyło się w Tarnobrzegu, Czechowicach- Dziedzicach, Sandomierzu, Cisku, Szczucinie i Gorzycach.



Usytuowanie MCW w bliskim sąsiedztwie powodzian miało na celu wyeliminowanie barier, zarówno finansowych jak i komunikacyjnych, które często uniemożliwiają poszkodowanym uzyskanie wsparcia, którego potrzebują. Mobilne Centra Wsparcia lokalizowane były najczęściej w szkołach podstawowych, których dyrektorzy czynnie włączali się w informowanie mieszkańców o możliwości skorzystania z bezpłatnych porad. W promowanie akcji bardzo mocno zaangażowały się również lokalne władze i organizacje, m.in. urzędy gminy, ośrodki pomocy, szkoły, szpitale, OSP, a także miejscowe i okoliczne parafie.



W sumie udzielonych zostało prawie dwieście porad. Nasi eksperci z zakresu prawa i ubezpieczeń w zdecydowanej większości spotykali się z powodzianami, których głównym problemem była właściwa likwidacja szkód. Osoby dotknięte zalaniami, zgłaszały się m.in. o pomoc dotyczącą zakwestionowania oszacowanej przez ubezpieczyciela kwoty odszkodowania za zniszczone mienie. Tematem wielu konsultacji była procedura i skuteczne odwoływanie się w sądzie od wysokości wypłaconej kwoty. Dużo pytań padało także odnośnie ustalania pełnomocnictwa w sądzie w trakcie rozprawy o wypłatę postulowanego odszkodowania.



W kwestiach psychologicznych, z jakimi zetknęliśmy się w trakcie prowadzenia programu Mobilnych Centrów Wsparcia, przeważały oczywiście problemy związane z aktualną sytuacją życiową. Powodzianie wciąż cierpią na depresję, lęki, a czasem nawet na brak zrozumienia u innych. Symptomem najczęściej występującym u osób dotkniętych tragedią powodzi jest naturalnie ciągłe przeżywanie minionych wydarzeń, problemy ze snem, wspominanie najtrudniejszych momentów. Absolutna większość spraw, w których o wsparcie powodzianie zwracali się do naszych Centrów ma podłoże materialne. Zdarzały się jednak także przypadki, w których głównym problemem były nadszarpnięte lub okaleczone relacje osobiste.



Szczegółowe informacje dotyczące działań prowadzonych w ramach akcji znajdują się na stronie www.hdidlapowodzian.pl. Oprócz tego na portalu uruchomione zostało Wirtualne Centrum Wsparcia, które na zasadzie całodobowej linii wsparcia służy pomocą wszystkim potrzebującym. Dzięki formularzowi kontaktowemu, który znajduje się na stronie w zakładce „Dyżury ekspertów”, każdy uzyska profesjonalną pomoc z zagadnień prawnych, ubezpieczeniowych czy psychologicznych. Mobilne i Wirtualne Centrum Wsparcia łączy ten sam cel - udostępnienie powodzianom efektywnej pomocy, eliminując przy tym bariery komunikacyjne i ekonomiczne.



Kampanię społeczną HDI dla powodzian wspierają: Polska Izba Ubezpieczeń, Naczelna Rada Adwokacka, Polski Czerwony Krzyż, Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, Związek Ochotniczych Straży Pożarnych, Centrum Terapii i Interwencji Kryzysowej, Radio dla Ciebie, Radio Kolor oraz Gazeta Ubezpieczeniowa.


 


Łukasz Ogonowski

Ciszewski Financial Communications sp. z o.o.

Drukuj
    • Numer alarmowy- 112
    • Pogotowie ratunkowe- 999
    • Policja- 998
    • Straż Miejska- 986
    • Pogotowie Ciepłownicze- 993
    • Pogotowie Energetyczne- 991
    • Pogotowie Gazowe- 992
    • Pogotowie Wodno-Kanalizacyjne- 994
    • Pogotowie drogowe- 954, 24 268-02-22
    • Pogotowie elektryczne- 24 264-03-08
    • Pogotowie hydrauliczne- 24 264-55-94
    • Pogotowie opiekuńcze- 24 262-36-85
    • Pogotowie weterynaryjne- 24 262-40-72,   262-39-92
    • Rejonowe Płockie WOPR- 24 262-92-28
  • Kurs średni z dnia 2024-12-28

    • USD
      4,3341
      +0,23
    • USD
      4,3341
      +0,23
    • USD
      4,3341
      +0,23
    • EUR
      4,7073
      -0,24
    • EUR
      4,7073
      -0,24
    • EUR
      4,7073
      -0,24
    • CHF
      4,7014
      -0,22
    • CHF
      4,7014
      -0,22
    • CHF
      4,7014
      -0,22
    • GBP
      5,3443
      -0,38
    • GBP
      5,3443
      -0,38
    • GBP
      5,3443
      -0,38

    * portal plocman nie ponosi odpowiedzialności za aktualność umieszczonych danych umieszczonych danych




Nove  Kino  Przedwiośnie  zaprasza

  • repertuar
  • aktualności
rezerwacja

Kalendarz imprez

Pon Wt Śr Czw Pi Sob Nie