Racjonalizacja a nie oszczędzanie
źródło: Urząd Miasta Płocka
2012-02-24r.
O proponowanych zmianach prezydent poinformował na konferencji prasowej. Jedną ze zmian ma być przeniesienie siedziby Centrum Kształcenia Ustawicznego do Zespołu Szkół Technicznych. ? Takie rozwiązanie zaakceptowały społeczności obydwu placówek. Już w tej chwili uczniowie CKU korzystają z warsztatów ?Siedemdziesiątki?, więc łatwiej będzie im się tu zaaklimatyzować ? wyjaśniał prezydent.
Siedzibę ma też zmienić Poradnia Psychologiczno ? Pedagogiczna nr 2 w Płocku, mieszcząca się przy al. Antoniego Roguckiego. Obiekt został wykonany w latach 60. Wcześniej mieściła się w nim Szkoła Podstawowa nr 10. - W trakcie kilkudziesięcioletniej eksploatacji budynek uległ znacznemu zużyciu technicznemu. Przeprowadzone dotychczas remonty przynoszą jedynie doraźne i krótkotrwałe efekty, a gruntowny remont jest ekonomicznie nieopłacalny ? argumentował prezydent. Dlatego poradnia, jeśli zgodzą się na to radni, zostanie przeniesiona do wolnego skrzydła w Gimnazjum nr 2.
Nową siedzibę ma też dostać Miejskie Przedszkole nr
8. Tymczasowo placówka funkcjonuje w Szkole Podstawowej nr 18. Od
nowego roku szkolnego MP 8 (wraz z obecną kadrą pedagogiczną i
obsługą) zajęłoby wznoszony obecnie obiekt na Podolszycach
Południe. Dzieci 5-letnie, które teraz uczęszczają do tej placówki
będą mogły kontynuować edukację przedszkolną w pobliskich
miejskich przedszkolach (MP3, MP19, MP10, MP14), w ?zerówkach? w
szkołach podstawowych lub jako sześciolatki mogą rozpocząć naukę w
klasie pierwszej.
Niektóre proponowane zmiany wynikają z ustawy oświatowej, która
zacznie obowiązywać od 1 września 2012 r. Zakłada ona m.in.
likwidację liceów profilowanych oraz uzupełniających liceów
ogólnokształcących i techników dla młodzieży. W związku z tym od
roku szkolnego 2012/2013 nie będzie prowadzony nabór do klas
pierwszych w tego typu szkołach. W Płocku dotyczy to pięciu liceów
profilowanych, dwóch liceów ogólnokształcących
uzupełniających oraz czterech techników uzupełniających.
Na sesji będzie też przedstawiona uchwała, aby od 1 maja wdrożyć elektroniczną ewidencję czasu pobytu dzieci w przedszkolach. Wdrożenie wymaga zakupu i zainstalowania w każdym przedszkolu odpowiedniego sprzętu i oprogramowania. Rodzice będą mieli możliwość podglądu w Internecie obecności oraz naliczeń i płatności. Czytnik wyposażony będzie w dwie możliwości rejestracji: za pomocą karty zbliżeniowej oraz numeru PIN wprowadzonego przez rodziców z klawiatury czytnika. Karty zbliżeniowe (pierwsze) będą dla rodziców bezpłatne.
Planowane jest też rozszerzenie możliwości elektronicznego uiszczania płatności za przedszkola. - Chcemy doprowadzić do sytuacji aby od 1 września br. przedszkola nie przyjmowały już gotówki od rodziców ? wyjaśniał prezydent Nowakowski.
Prezydent mówił też o racjonalizacji wydatków na oświatę. W ubiegłym roku funkcjonowanie szkół i przedszkoli w Płocku kosztowało ponad 240 mln zł, w tym subwencja oświatowa wyniosła 142 mln zł, a prawie 100 mln zł miasto dołożyło z własnego budżetu.
- Od lat rosną wydatki na oświatę, w tym kwota
przeznaczana z budżetu miasta, wzrasta liczba nauczycieli oraz
pracowników administracji i obsługi. Niestety, maleje liczba
uczniów, co wynika m.in. z niżu demograficznego; w ciągu 10 lat
zmniejszyła się ona o jedną trzecią ? mówił prezydent
Nowakowski.
Niepokojącym zjawiskiem jest też, przy wzroście kosztów
funkcjonowania płockiej oświaty, spadek tzw. ?rzeczówki?,
czyli wydatków na wyposażenie szkół. W 2002 r. wynosiło ono
16 proc., a w 2011 zaledwie 9 proc. wszystkich wydatków w
szkołach.
- Nie chcemy oszczędzać na oświacie, ale niezbędna jest racjonalizacja kosztów ? podkreślał prezydent. Ma w tym pomóc wdrożenie standardów organizacji oddziałów w szkołach i przedszkolach oraz norm zatrudnienia nauczycieli i pracowników administracji i obsługi. ? Większość samorządów w Polsce takie standardy ma już od dawna wypracowane ? wyjaśniał Maciej Krzemiński, dyrektor Zarządu Jednostek Oświatowych w Płocku.
W praktyce oznacza to, że w szkołach nie powinno być
kilka klas na tym samym poziomie kształcenia, w których uczy się po
13 czy 14 uczniów. Zalecane będzie, aby w oddziałach było 24-26
uczniów.
- Dyrektorzy szkół muszą też zdawać sobie sprawę, że subwencja
oświatowa przyznawana jest na każdego ucznia, dlatego liczba
uczniów musi się przekładać na środki finansowe, jakimi dysponują
poszczególne placówki.
Wdrożenie finansowania oświaty uzależnionego od zadań realizowanych przez poszczególne jednostki ma zwiększyć zainteresowanie szkół racjonalizowaniem wydatków, zwłaszcza że zaoszczędzone środki będą mogły być spożytkowane na potrzeby tej szkoły. Zasady takie obowiązują już w prawie wszystkich miastach równych lub większych od Płocka, np. w Warszawie, Krakowie, Tychach, Olsztynie, Nysie, Słupsku, Gdańsku.
Polecamy
- Agregaty Płock
- Akumulatory Płock
- BHP - usługi
- Biuro Rachunkowe
- Domy Grabiny Zameczek
- Drony Płock
- Grawer - zegarmistrz
- Hotel Tumski
- Kamerzysta Płock
- LBN PróbMet
- Piekarnia, Sklep spożywczy
- PIWPOL
- Polskie Biuro Podróży Płock Sp. zo.o.
- Pozycjonowanie firm
- Pozycjonowanie stron
- Salon Zegarmistrzowski Ludomir Lewandowski
- Stylowe Meble Płock
- szkolenia.plock.pl
- wodawcenie.pl
- Wyceny, Rzeczoznawstwo