Powrót Aktualności

„SIEDEMDZIESIĄTKA” - JEDYNA TAKA SZKOŁA W PŁOCKU

źródło: Informacja prasowa
2024-11-12r.

Zespół Szkół Technicznych popularna „Siedemdziesiątka” jest jedyną szkołą w Płocku, która od zeszłego roku z sukcesem nie tylko realizuje, ale i koordynuje aż 4 projekty Erasmus+. W innych szkołach w Płocku realizowane są jeden lub dwa projekty. Sukces ZST to efekt ciężkiej pracy tylko dwóch nauczycielek języków obcych: anglistki Agnieszki Stańczyk-Jabłońskiej oraz germanistki Joanny Szatkowskiej.

W szkole realizowana jest Akredytacja na mobilności uczniów i nauczycieli w sektorze Edukacja Szkolna oraz Akredytacja w sektorze VET na wyjazdy uczniów na miesięczne praktyki zagraniczne, duży międzynarodowy projekt ekologiczny o wartości 250 000 euro i mały projekt partnerski o tematyce sportowej o wartości 60 000 euro. Każda z pań napisała i koordynuje po 2 projekty.

Agnieszka Stańczyk-Jabłońska jest pomysłodawczynią i koordynatorką projektu partnerskiego o tematyce ekologicznej oraz Akredytacji na rzecz mobilności uczniów i nauczycieli w sektorze Edukacja Szkolna. Pomysł na międzynarodowy projekt partnerski o tematyce ekologicznej pt. „Działaj eko-lokalnie, aby zmienić się w eko-globalnie (Act eco-locally to change into eco-globally)” powstał w głowie pani Agnieszki, która zauważyła, że ekologia w Polsce nie stoi na tak wysokim poziom jak w innych krajach europejskich i chciała czerpać wzorce z innych szkół dotyczące działań pro-ekologicznych przez uczniów. Projekt znalazł się na 6 miejscu rankingu programu ERASMUS+ w sektorze „Edukacja szkolna” w 2023 roku. Wspólnie z 5 szkołami: z Turcji, Rumunii, Portugalii, Grecji oraz Chorwacji uczniowie z ZST rozwijają wiele umiejętności (kreatywność, umiejętności społeczne, obywatelskie i pracy zespołowej) i kompetencje (cyfrowe, językowe, przedsiębiorcze). Realizacja projektu polega na wyjazdach 2 nauczycieli oraz 5-6 uczniów na międzynarodowe warsztaty ekologiczne w każdym kraju – spotkania dla partnerów projektu oraz działania lokalne. Wyjazdy zagraniczne to nie jedyne działania w projekcie. W każdej szkole partnerskiej odbywają się działania lokalne – warsztaty, szkolenia, wykłady, wizyty studyjne do instytucji ekologicznych, oraz  założenie klubu ekologicznego. Dzięki realizacji projektu uczniowie i nauczyciele bardziej zaangażowali się w ochronę środowiska naturalnego, podejmują coraz więcej akcji ekologicznych oraz bierą udział w ciekawych wydarzeniach ekologicznych, np. Międzynarodowy Dzień Ziemi, zbieranie elektrośmieci, baterii oraz ubrań, sadzenie drzewek czy Noc Nietoperzy w Nadleśnictwie w Brudzeniu.

Natomiast pomysł napisania wniosku o Akredytację pojawił się u pani Agnieszki Stańczyk-Jabłońskiej w 2020 roku w oparciu o doświadczenia w pisaniu i realizacji wcześniejszych projektów dla nauczycieli języków obcych w szkole. Jej wizja projektu dotycząca wyjazdów nauczycieli i uczniów „Siedemdziesiątki” znalazła się na bardzo wysokim 4 miejscu rankingu Akredytacji w konkursie w 2020 r. Projekt polega na wyjazdach członków kadry kierowniczej szkoły na kursy zarządzania, wyjazdy nauczycieli języków obcych na job shadowing oraz na kursy stosowania nowych technologii w nauczaniu języka obcego, którzy po powrocie dzielą się zdobytą wiedzą z innymi nauczycielami ZST (piszą scenariusze lekcji z użyciem TIK, przeprowadzają szkolenie i lekcję otwartą dla nauczycieli, udostępniają materiały innym nauczycielom). Nauczyciele przedmiotów informatycznych wyjeżdżają na kurs poznania nowoczesnych programów i aplikacji internetowych, a uczniowie klas technikum (w 10-osobowych grupach) uczestniczą w warsztatach zagranicznych z programowania STEAM, grafiki czy nowoczesnych aplikacji.

Natomiast Projekt „Praktyki zawodowe - „Akredytacja w ZST to lepsza przyszłość na europejskim rynku pracy”” jest odpowiedzią na potrzeby rynku europejskiego i lokalnego, stwarzając możliwość praktycznego przeszkolenia, dokształcenia zawodowego i zdobycia nowych, niezbędnych umiejętności zawodowych oraz językowych uczniów. Projekt jest pomysłem Joanny Szatkowskiej, a jego celem głównym jest poznanie innowacyjnych technologii i rozwiązań zawodowych oraz podniesienie kwalifikacji i umiejętności zawodowych uczestników procesu kształcenia zawodowego. Ważnym aspektem jest również poznanie europejskich standardów pracy obowiązujących w hiszpańskich, portugalskich i greckich przedsiębiorstwach, nabycie umiejętności efektywnej organizacji pracy, poprawy kompetencji językowych wymaganych do komunikacji na europejskim rynku pracy, podniesienie kulturowej świadomości europejskiej oraz nabycie umiejętności interpersonalnych (kreatywność, praca zespołowa, mobilność, odpowiedzialność). Realizacja zagranicznych praktyk pozwala uczniom rozwinąć kompetencje zawodowe związane z wybranym zawodem oraz zdobyć nowe umiejętności i doświadczenie pracy w międzynarodowym środowisku. Zgodnie z założeniami projektu uczniowie Zespołu Szkół Technicznych wyjeżdżają na miesięczne praktyk zagranicznych w innych krajach. Praktyki organizowane są dla uczniów kształcących się w zawodach: technik informatyk, technik grafiki i poligrafii cyfrowej, technik mechatronik, technik mechanik oraz technik fotografii i multimediów, w celu poznania innych systemów pracy. W ramach projektu odbywają się także wyjazdy nauczycieli przedmiotów zawodowych na zagraniczne kursy doskonalące z zakresu informatyki, grafiki i projektowania oraz mechaniki.

Partnerski projekt o tematyce sportowej „Social Inclusion With Sport” to także pomysł Joanny Szatkowskiej. Projekt jest  inicjatywą, która ma na celu zbadanie rozwoju i  wykorzystania sportu i zajęć na świeżym powietrzu jako narzędzia pedagogicznego do pracy z uczniami po zakończonej pandemii COVID-19 oraz wykluczonych z powodu toczącej się wojny. Sport jest bardzo dobrą terapią i lekarstwem na stres pourazowy u dzieci, zwłaszcza po traumatycznych wydarzeniach, takich jak wojna czy śmierć bliskich w wyniku pandemii. Inkluzja społeczna ze sportem (SOUP) ma na celu podnoszenie świadomości na temat uczniów, którzy są zagrożeni wykluczeniem społecznym i którzy potrzebują dodatkowego wsparcia w rozwoju swojej tożsamości, umiejętności społecznych, umiejętności stawiania czoła wyzwaniom. W projekcie chcielibyśmy wykorzystać sport jako narzędzie do włączania tych uczniów w sport.

Realizacja międzynarodowego projektu przynosi szereg korzyści dla szkoły, a w ZST w Płock ta korzyść pomnożona jest razy cztery. Do największych korzyści należy: zwiększenie się wymiaru europejskiego w szkoły, wzrost renomy i prestiżu szkoły, promocja szkoły jako placówki wspierającej indywidualny rozwój nauczyciela, podniesienie jakości pracy szkoły poprzez ustawiczny rozwój nauczyciela, zwiększenie liczby nauczycieli korzystających z nowoczesnych metod nauczania oraz wyjeżdzających na kursy zagraniczne.

Udział uczniów w mobilnościach Erasmus+ pozwala poznać różnorodność kulturową i społeczną Europy, buduje pewność siebie uczy pracy w zespole, otwiera na innych ludzi i świat. Wpływa na edukację obywatelską i świadomość kulturową uczniów, uczy ich postaw tolerancji i otwartości wobec innych narodowości, poszerza horyzonty i zrozumienie międzykulturowe, jak również motywuje do nauki języków obcych oraz pracy na zajęciach.

Wyjazdy nauczycieli na kursy i szkolenia zagraniczne oraz wszystkie działania realizowane w ramach projektu promują potrzebę nieustannego kształcenia się i doskonalenia warsztatu pracy, podnoszenia umiejętności językowych, komunikacyjnych i interpersonalnych, a także rozwijania kompetencji kluczowych. Powodują wzbogacenie wiedzy na temat nowoczesnych metod nauczania, wzrost umiejętności korzystania z nowoczesnych technologii, wymianę doświadczeń, pomysłów i przykładów dobrych praktyk, nawiązanie współpracy z nauczycielami z innych krajów europejskich oraz wzrost motywacji do dalszego rozwoju zawodowego. Po powrocie z kursu nauczyciele dzielą się zdobytym doświadczeniem, poznanymi metodami, aplikacjami oraz ćwiczeniami.

Ponieważ obydwa projekty partnerskie kończą się w tym roku szkolnym, Pani Agnieszka Stańczyk-Jabłońska i Pani Joanna Szatkowska mają już nowe pomysły w swoich głowach i w lutym 2025 roku zamierzają złożyć kolejne wnioski w programie Erasmus+.

Drukuj
    • Numer alarmowy- 112
    • Pogotowie ratunkowe- 999
    • Policja- 998
    • Straż Miejska- 986
    • Pogotowie Ciepłownicze- 993
    • Pogotowie Energetyczne- 991
    • Pogotowie Gazowe- 992
    • Pogotowie Wodno-Kanalizacyjne- 994
    • Pogotowie drogowe- 954, 24 268-02-22
    • Pogotowie elektryczne- 24 264-03-08
    • Pogotowie hydrauliczne- 24 264-55-94
    • Pogotowie opiekuńcze- 24 262-36-85
    • Pogotowie weterynaryjne- 24 262-40-72,   262-39-92
    • Rejonowe Płockie WOPR- 24 262-92-28
  • Kurs średni z dnia 2024-11-21

    • USD
      4,3341
      +0,23
    • USD
      4,3341
      +0,23
    • USD
      4,3341
      +0,23
    • EUR
      4,7073
      -0,24
    • EUR
      4,7073
      -0,24
    • EUR
      4,7073
      -0,24
    • CHF
      4,7014
      -0,22
    • CHF
      4,7014
      -0,22
    • CHF
      4,7014
      -0,22
    • GBP
      5,3443
      -0,38
    • GBP
      5,3443
      -0,38
    • GBP
      5,3443
      -0,38

    * portal plocman nie ponosi odpowiedzialności za aktualność umieszczonych danych umieszczonych danych




Nove  Kino  Przedwiośnie  zaprasza

  • repertuar
  • aktualności
rezerwacja

Kalendarz imprez

Pon Wt Śr Czw Pi Sob Nie