Co dla pracownika oznacza likwidacja firmy?
źródło: Artykuł sponsorowany
2025-10-07r.

Likwidacja przedsiębiorstwa to proces wymagający właściwego rozliczenia pracowników – m.in. wypłaty odprawy pieniężnej, skierowania na zaległe urlopy czy wręczenia świadectw pracy. Co jeszcze zamknięcie firmy oznacza dla zatrudnionych?
- W przypadku likwidacji firmy pracownik może otrzymać od pracodawcy wypowiedzenie umowy wraz ze wskazaniem okresu wypowiedzenia i pouczeniem o prawie do odwołania się do sądu pracy.
- Powinien on uzyskać świadectwo pracy, a w przypadku przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 20 osób – również odprawę pieniężną.
- Jeżeli zatrudniony nie wykorzystał wszystkich dni wolnych, pracodawca może skierować go na zaległy urlop – jeśli natomiast jego obecność w firmie w ostatnich dniach działalności jest niezbędna, otrzymuje on ekwiwalent pieniężny.
- Pracownicy chronieni ze względu na ciążę, urlop macierzyński czy okres przed emeryturą w przypadku zamknięcia firmy tracą tę ochronę.
Likwidacja firmy a rozwiązanie stosunku pracy
W związku z likwidacją działalności gospodarczej pracodawca ma obowiązek wypowiedzieć zatrudnionym umowy lub rozwiązać stosunek pracy za porozumieniem stron. Wypowiedzenie umowy o pracę musi mieć formę pisemną, a zatrudniający musi wskazać w nim okres wypowiedzenia, termin, do którego będzie on trwał oraz pouczenie o prawie do odwołania się do sądu pracy. Jeżeli pracownik był zatrudniony w ramach umowy na czas nieokreślony, wypowiedzenie musi ponadto wskazywać konkretną przyczynę. Co istotne, w przypadku likwidacji działalności pracodawca może skrócić 3-miesięczny okres wypowiedzenia do miesiąca, jednak wówczas pracownikowi należy się odszkodowanie za resztę tego okresu.
Szukasz pracy w Wałbrzychu? W Internecie czekają na Ciebie setki ciekawych ofert.
Odprawa pieniężna dla pracowników
Jeżeli firma zatrudniała przynajmniej 20 pracowników, w przypadku likwidacji działalności przysługuje im prawo do odprawy w związku z zakończeniem stosunku pracy z przyczyn zależnych od pracodawcy. Jej wysokość zależy od stażu pracy:
- w przypadku zatrudnienia na krócej niż 2 lata – wynagrodzenie za miesiąc pracy;
- w przypadku zatrudnienia na co najmniej 2 lata, lecz krócej niż 8 lat – wynagrodzenie za 2 miesiące pracy;
- w przypadku zatrudnienia na 8 lat lub dłuższego – wynagrodzenie za 3 miesiące pracy.
Świadectwo pracy od pracodawcy
Jeżeli pracodawca rozwiązał z zatrudnionymi umowy w związku z likwidacją firmy, powinni oni także uzyskać świadectwo pracy. Dokument ten jest niezbędny w trakcie poszukiwań i podejmowania nowego zatrudnienia – dzięki niemu następny pracodawca może poznać powód rozwiązania stosunku pracy i ma pewność, że kandydat nie został zwolniony ze swojej winy. Pracownik powinien uzyskać świadectwo pracy maksymalnie do 7 dni od momentu wypowiedzenia lub rozwiązania umowy – osobiście lub drogą pocztową. W tym okresie zostaje on ponadto wyrejestrowany z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Poszukując ofert pracy w Szczecinku, warto zwrócić uwagę na internetowe portale rekrutacyjne.
Zaległy urlop wypoczynkowy
Jeśli przed zamknięciem firmy pracownik nie zdążył wykorzystać całego urlopu wypoczynkowego, powinien zrobić to w okresie wypowiedzenia. Wręczając wypowiedzenie, pracodawca zazwyczaj informuje go o zaległych dniach wolnych i udziela ich automatycznie – wówczas pracownik nie może odmówić i jest zobowiązany wykorzystać urlop. Jeżeli natomiast w ostatnich dniach lub tygodniach funkcjonowania przedsiębiorstwa dana osoba jest w nim potrzebna, w takiej sytuacji powinna otrzymać od pracodawcy ekwiwalent pieniężny za niewykorzystane dni urlopowe. Jeśli zatrudniający odmawia wypłaty środków, zatrudniony może dochodzić swoich praw w sądzie pracy.
Likwidacja firmy a pracownicy objęci ochroną
Wyróżnia się pewną kategorię pracowników, którzy podlegają specjalnej ochronie – m.in.:
- kobiety w ciąży oraz te przebywające na urlopie macierzyńskim bądź rodzicielskim;
- pracownicy, którym zostały maksymalnie 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego;
- działacze związkowi;
- osoby przebywające na urlopie;
- pracownicy nieobecni z innych, usprawiedliwionych powodów.
Niestety, muszą mieć oni na uwadze, że w przypadku likwidacji firmy ochrona przestaje obowiązywać – wówczas osoby te są traktowane na równi z pozostałymi zatrudnionymi. W związku z tym pracodawcy mogą rozwiązać z nimi umowę nawet w trakcie nieobecności. Dotyczy to również osób, które w momencie zamknięcia przedsiębiorstwa przebywają na zwolnieniu lekarskim. ZUS jednak w dalszym ciągu honoruje dłuższe L4 – a to oznacza, że zasiłek chorobowy przysługuje takim pracownikom do końca okresu, który wyznaczył lekarz.
Jeśli szukasz nowej pracy w Rabce-Zdrój, w sieci znajdziesz wiele atrakcyjnych ogłoszeń.
Podsumowanie
Likwidacja firmy wiąże się z pewnymi obowiązkami pracodawcy, a także konkretnymi prawami pracownika. Przede wszystkim, przy okazji otrzymania wypowiedzenia zatrudnieni muszą zostać poinformowani o możliwości odwołania się do sądu pracy. Powinni oni również uzyskać świadectwo pracy, a jeśli firma zatrudniała minimum 20 osób – także odprawę pieniężną. W przypadku niewykorzystanych dni wolnych pracodawca może skierować pracownika na zaległy urlop, a jeżeli jego obecność jest niezbędna w miejscu pracy – otrzymuje on ekwiwalent. Co ważne, zatrudnieni, którzy podlegają ochronie – np. z uwagi na okres przedemerytalny, urlop macierzyński czy ciążę – przy likwidacji firmy niestety nie są już chronieni.
Polecamy
- Agregaty Płock
- Akumulatory Płock
- BHP - usługi
- Biuro Rachunkowe
- Domy Grabiny Zameczek
- Drony Płock
- Grawer - zegarmistrz
- Hotel Tumski
- Kamerzysta Płock
- LBN PróbMet
- Piekarnia, Sklep spożywczy
- PIWPOL
- Polskie Biuro Podróży Płock Sp. zo.o.
- Pozycjonowanie firm
- Pozycjonowanie stron
- Salon Zegarmistrzowski Ludomir Lewandowski
- Stylowe Meble Płock
- szkolenia.plock.pl
- wodawcenie.pl
- Wyceny, Rzeczoznawstwo