Jak priorytetyzować zadania? Porady
źródło: Artykuł sponsorowany
2025-11-05r.
Podział zadań do wykonania zgodnie z ich priorytetowością znacznie usprawnia ich realizację i pozwala na jeszcze lepszą organizację. Metoda ta sprawdza się zarówno w przypadku obowiązków zawodowych, jak również w odniesieniu do innych czynności – np. domowych czynności. A w jaki sposób priorytetyzować te zadania, aby realnie ułatwić sobie codzienną pracę?
- Zanim zaczniesz rozdzielać zadania do wykonania zgodnie z ich priorytetowością, stwórz jedną ogólną listę „to do”.
- Podczas dzielenia obowiązków możesz korzystać z papierowego notatnika czy kalendarza lub z nowoczesnych aplikacji do organizacji pracy, jak np. Todoist, Google Tasks czy Notion.
- Jedną z najlepszych metod priorytetyzowania zadań jest podział według ich pilności oraz stopnia trudności – najbardziej wymagające najlepiej wykonać w pierwszej kolejności.
- Niektórzy preferują również metodę podziału zgodnie z czasem, jaki zajmuje realizacja poszczególnych obowiązków – najbardziej czasochłonne na początek, a najkrótsze na koniec.
Ogólna lista zadań
Zanim zaczniesz dzielić zadania według ich priorytetowości, wypisz je wszystkie w jednym miejscu na zbiorczej liście. Dzięki temu uzyskasz jasny obraz swoich obowiązków i będziesz mógł zastanowić się, do których z nich przystąpić w pierwszej kolejności. Do tworzenia listy „to do” możesz wykorzystać zarówno papierowy notatnik lub kalendarz – to idealne rozwiązanie dla tradycjonalistów – jak i specjalną aplikację do organizacji zadań na komputer bądź telefon.
Jeśli szukasz właśnie nowej pracy w Tychach, koniecznie zapoznaj się z ogłoszeniami na internetowych portalach rekrutacyjnych.
Priorytetyzacja według stopnia trudności i pilności
Zanim przystąpisz do realizacji zadań, zastanów się, które z nich są najistotniejsze i najtrudniejsze do wykonania – to właśnie na nie warto poświęcić czas na samym początku. Dzięki temu wykorzystasz moment, w którym masz najwięcej energii do działania. Na koniec dnia pracy, gdy sił będzie już mniej, zostaw natomiast te taski, które są najmniej wymagające. Możesz skorzystać np. z popularnej metody ABCDE. W tym przypadku do każdego zadania z listy „to do” należy dopisać odpowiednią literę od A do E, gdzie:
- A to najważniejsze zadania, które należy wykonać w pierwszej kolejności;
- B to istotne zadania, które powinny zostać wykonane jako jedne z pierwszych, jednak nie są aż tak pilne jak zadania A;
- C to zadania o mniejszej priorytetowości, które można wykonać w wolnej chwili;
- D to zadania, które mogą zostać oddelegowane;
- E to zadania, które mogą zostać w danej chwili nawet całkowicie pominięte.
Do każdego obowiązku w grupie A, B, C, D lub E wystarczy następnie dopisać cyfrę, która będzie wskazywała na jego ważność – np. A1, A2, A3 – i powtórzyć to z każdą z grup.
Szukasz pracy w Swarzędzu? W sieci czekają na Ciebie setki atrakcyjnych ofert.
Priorytetyzacja według czasu, jaki zajmuje realizacja zadań
Możesz też podzielić zadania na liście w taki sposób, aby w pierwszej kolejności wykonać niekoniecznie zadania najtrudniejsze, lecz te, które mogą zająć najwięcej czasu. Priorytetyzując obowiązki w oparciu o czas, jaki zajmuje ich wykonanie, możesz jeszcze lepiej zadbać o terminowość i skuteczniej zapobiegać niechcianym opóźnieniom. Zacznij zatem od najbardziej czasochłonnych zadań, a na koniec pozostaw te, które zajmą Ci krótszą chwilę.
Narzędzia pomocne przy priorytetyzowaniu zadań
Podczas rozdzielania zadań do wykonania według ich priorytetowości możesz korzystać z różnych metod oraz narzędzi. W organizacji obowiązków mogą pomóc Ci m.in. takie aplikacje jak:
- Google Tasks;
- Microsoft To Do;
Poszukując ofert pracy w Pyskowicach, sprawdź ogłoszenia dostępne online.
Podsumowanie
Podział służbowych obowiązków zgodnie z ich priorytetowością to sposób na jeszcze lepszą organizację pracy. Najczęściej stosowaną metodą jest priorytetyzacja ze względu na poziom trudności oraz pilność zadań – te najbardziej wymagające trafiają wówczas na samą górę listy, z kolei najłatwiejsze i najmniej istotne są wykonywane na samym końcu. Dobrym krokiem może być również podział tasków zgodnie z tym, ile czasu zajmuje ich realizacja. Najbardziej czasochłonne zadania są wówczas realizowane w pierwszej kolejności, z kolei te najkrótsze – w ostatnich godzinach pracy. Zarówno jedna, jak i druga metoda ma swoich zwolenników i daje dobre rezultaty w postaci bardziej efektywnej pracy, mniejszej liczby opóźnień i redukcji stresu związanego z deadline’ami.
Polecamy
- Agregaty Płock
- Akumulatory Płock
- BHP - usługi
- Biuro Rachunkowe
- Domy Grabiny Zameczek
- Drony Płock
- Grawer - zegarmistrz
- Hotel Tumski
- Kamerzysta Płock
- LBN PróbMet
- Piekarnia, Sklep spożywczy
- PIWPOL
- Polskie Biuro Podróży Płock Sp. zo.o.
- Pozycjonowanie firm
- Pozycjonowanie stron
- Salon Zegarmistrzowski Ludomir Lewandowski
- Stylowe Meble Płock
- szkolenia.plock.pl
- wodawcenie.pl
- Wyceny, Rzeczoznawstwo

Wodnik
Ryby
Baran
Byk
Waga
Skorpion
Bliźnięta
Rak
Lew
Panna
Strzelec
Koziorożec







